سال گذشته را می توان یک سال مهم و سرنوشت ساز برای سئو به حساب آورد و احتمالا تغییرات گسترده ای را در مفاهیم سئو به همراه خواهد داشت. تا زمان مواجه با این تغییرات باید به انتظار نشست ولی می توانیم اتفاقات گذشته را مرور کنیم و برای آینده آماده شویم.
اتفاقات مهم سئو در سالی که گذشت
1- عدم ارائه اطلاعات جستجوها به کاربران
درگذشته به راحتی می توانستیم با استفاده از ابزار google keyword tool کلمات کلیدی که کاربران بیشتر آن را سرچ می کنند بیابیم و از آنها استفاده کنیم ولی گوگل این ابزار را محدود کرد.
2- عدم بروز رسانی پیج رنک در زمان مورد انتظار
گوگل نتنها پیج رنک را به موقع بروز رسانی نکرد بلکه سخن از عدم بروز رسانی پیج رنک تا پایان سال به میان آورد اما به فاصله زمان اندکی از انتشار این خبر پیج رنک به روز رسانی شد.
3- معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار
در این سال الگوریتمی با نام مرغ مگس خوار به سایر الگوریتمهای گوگل اضافه شد که هرچند اطلاعات چندانی از آن ارائه نشد اما تلاش برای پاسخ دادن به سوالات کاربران یکی از کاربردهای این الگوریتم می باشد.
4- آغاز عصر موبایل و Mobile Usability
سال گذشته را می توان نقطه عطفی در استفاده از ابزارهای موبایل برای دسترسی به اینترنت دانست و در این راستا گوگل نیز در وب مستر تولز بخش جدیدی با نام Mobile Usability را اضافه کرد تا وب سایتها را تشویق کند خود را با دنیای جدید سازگار کنند و نسخه موبایل یا یک قالب واکنش گرا تدارک ببینید.
5- بینا شدن ربات گوگل
در گذشته کلاه سیاهها می توانستند یک صفحه را پر از کلمات کلیدی و لینک کنند و با دستورات CSS آنها را برای کاربران مخفی کنند و فقط آنها را به گوگل نمایش دهند (با فایل robots.txt مانع از خزش ربات گوگل در فایلهای CSS و Javascript شوند). اما از سال گذشته گوگل گفته است باید اجازه دسترسی کامل به فایلهایی که درون صفحه وجود دارند وجود داشته باشد تا بتواند با چنین مواردی برخورد کند.
علاوه بر این شاهد تغییرات و بروز رسانی های دیگری نیز بودیم که تا این اندازه مهم نیستند مانند:
- حذف تصویر نویسنده از نتایج جستجو
- تغییر در قاعده استفاده حدکثر از 65 کاراکتر در عنوان صفحه
- و...
از این اتفاقات چه نتیجه ای می توانیم بگیریم؟
گوگل تصمیم گرفته است که اطلاعاتی که استفاده مخرب دارد را از دسترس کاربران خارج کند و علاوه بر آن به نظر می رسد شناخت گوگل از محتوای وب بیشتر شده است و بهتر می تواند محتوای مفید را تشخیص دهد و از طرفی در حال هوشمند کردن ربات خود برای مقابله با انواع مختلفی از روشهای کلاه سیاه است.
با توجه به این مسائل می توان گفت گوگل در حال تبدیل تجربیات سالهای گذشته به یک ابزار مدرن و کارآمد می باشد که تاثیر فعالیت های نا سالم را بر نتایج جستجویش به حداقل برساند.