بازاریابی شبکه ای روشی است که از حدود 50 سال قبل برای افزایش فروش شرکتهای تولیدی بکار گرفته شده است و سعی شده است که با حذف واسطه ها و عمده فروشان کالا را مستقیما به دست مصرف کننده نهایی برسانند.
در این روش مصرف کنندگانی که یک کالا را خریداری کرده اند و از آن راضی بوده اند کالای خود را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند و آنها را به خرید از این شرکت تشویق می کنند. درصورتیکه هر مصرف کننده 5 خریدار جدید به سیستم وارد کند، شبکه بازاریابی کل شرکت بزرگتر و بزرگتر می شود و شرکت تولید کننده سود سرشاری به دست می آورد و بخشی از این سود به بازاریابها تعلق می گیرد.
اطلاع از قانونی بودن فعالیت شرکتهای نتوک مارکتینگ
همانطور که می دانید زیرمجموعه گیری ترفندی است که سالها پیش شرکتهای غیرقانونی از این طریق پول بسیاری از مردم را به جیب زدند و این مسئله پیش زمینه ای ایجاد کرد تا مردم به شرکتهای بازاریابی شبکه ای که مجوز فعالیت نیز دریافت کرده اند بد بین شوند.
متاسفانه هنوز هم مشاهده می شود که برخی از شرکتهای نتورک مارکتینگ به همان ترفندها روی می آورند تا بتوانند بازاریابهای جدید را عضو سیستم کنند.
چگونه بدانیم که فعالیت یک شرکت روند قانونی دارد یا نه؟
بسیاری از مردم گواهی نامه رانندگی دارند ولی از چراغ قرمز هم عبور می کنند، لذا نمی توان گفت هرکس که مجوز داشته باشد کارش قانونی است.
اگر در تبلیغات این شرکتها مشاهده کردید که بجای فروش یک محصول، سعی می شود که بازاریاب های بیشتری جذب کنند باید با دقت بیشتری گام بردارید. زیرا اگر محصول با کیفیتی وجود داشته باشد دلیلی نمی ماند که آن محصول را تبلیغ نکنند. محصول با کیفیت باعث می شود خریداران برای بازاریابی و همکاری با شرکت جلو بیایند.
گاهی هم مشاهده می شود که هر عضو جدید برای فعالیت در شرکت باید مبلغ زیادی بپردازد و یک کالای گران قیمت خریداری کند تا اجازه فعالیت داشته باشد.
این روشها را نمی توانن غیرقانونی دانست زیرا شرکتها از این طریق سعی در افزایش تعداد بازاریابها و میزان فروش خود دارند، اما کسی که با این ترفند عضو سیستم شود و پس از مدتی دست خالی به پله اول خود (که همان به دست آوردن شغلی پر درآمد است) برگردد، احتمالا از این نوع شرکتها سرخورده خواهد شد و بقیه عمر خود را صرف بدگویی از این صنعت می کند.