اخیرا شاهد چندین تغییر عمده در گوگل بوده ایم:
- تشویق وب سایتها به طراحی قالب ریسپانسیو
- تغییر نام وب مستر تولز به سرچ کنسول (با کیفیت تر کردن ابزارهای موجود!)
- معرفی الگوریتمی جدید با نام quality update
الگوریتم quality update چیست؟
گوگل فقط وجود این الگوریتم را تایید کرده است و اطلاعات جزئی تری منتشر نکرده است، به همین دلیل نمی دانیم این الگوریتم دقیقا چه کاری انجام می دهد.
اما از روی نام الگوریتم می توان حدس زد که کار این الگوریتم مشخص کردن سایتها و محتوای با کیفیت است.
الگوریتم پاندا چه می شود؟
ممکن است از خود بپرسید که با وجود الگوریتم پاندا، چه نیازی به معرفی الگوریتم جدیدی وجود داشت؟
پاسخ:
الگوریتم پاندا چند سال قبل معرفی شد و در آن زمان گوگل در تلاش بود تا سایتهای اسپم را شناسایی کند و از نتایج خود حذف کند. اما به مرور زمان وب مسترها متوجه شده اند که با تغییر جزئی در متن (جابجایی و حذف و اضافه کردن چند سطر) می توانند مطالب سایر وب سایتها را در وب سایت خود درج کنند و پاندا را دور بزنند.
علاوه بر این گوگل گفته است که می خواهد بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد، لذا علاوه بر محتوا، نحوه نمایش محتوا در ابزارهای مختلف نیز برای گوگل اهمیت دارد.
سایر فاکتور های نشان دهنده کیفیت بهتر یک وب سایت:
- میزان Bounce Rate
- زمان ماندگاری کاربران در وب سایت
- تعداد صفحه مرور شده توسط کاربر
- میزان بازگشت کاربران به وب سایت
- فعالیت های کاربر در وب سایت
- کیفیت لینکهایی که به محتوای جدید یک وب سایت داده می شود
- و...
تفاوت الگوریتم پاندا و کیفیت
پاندا فقط به ساختار و محتوای درون وب سایت توجه داشت و با چند ترفند ساده می توانستیم گوگل را دور بزنیم اما الگوریتم کیفیت باید فاکتورهای بسیار بیشتری از جمله رفتار کاربران را در نظر بگیرد تا بتواند کیفیت یک وب سایت را مشخص کند.
احتمالا الگوریتم کیفیت از پاندا و پنگوئن و سایر الگوریتم ها کمک خواهد گرفت تا کیفیت یک وب سایت را نسبت به سایر وب سایتها اندازه گیری کند.
شاید روزی شاهد باشیم که کیفیت یک وب سایت جای پیج رنک را بگیرد.
در هر حال تا مشخص شدن جزئیات دقیق این الگوریتم باید از تجربه قبلی خود استفاده کنیم و منتظر انتشار اطلاعات جدید توسط گوگل باشیم.