مقالات زیادی در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو وب سایت منتشر شده است اما مشکلات اصلی گوگل در قبال این شبکه ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
گوگل ممکن است در برخی از موارد نخواهد اطلاعات شبکه های اجتماعی را ایندکس کند. به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که از صبحانه خود عکس گرفته و در پیج خود منتشر کرده است. این پست ممکن است ارزش چندانی برای کاربران گوگل نداشته باشد!
در ادامه توضیح داده ایم که چرا گوگل نمی تواند محتوای این شبکه ها را به خوبی و بصورت کامل ایندکس کند.
هزینه بالای ایندکس کردن محتویات شبکه های اجتماعی
گوگل برای اینکه بتواند سایتهای کوچک را تحت نظر بگیرد روزانه بصورت تقریبی حداقل 10 درصد از صفحات وب سایت را بازبینی می کند. حال اگر بخواهد فیسبوک را به خوبی ایندکس کند باید در روز میلیونها و شاید هم میلیاردها بار به فیسبوک مراجعه کند!
گوگل باید پهنای باند و دیتابیس عظیمی برای ذخیره کردن اطلاعات فیسبوک اختصاص دهد و این کار هزینه زیادی بر دوش گوگلی های تحمیل می کند. از طرفی پهنای باند فیسبوک را نیز مصرف می کند و هزینه زیادی بر دوش فیسبوک می گذارد.
هزینه ایندکس کردن سایر شبکه اجتماعی را نیز به صورت حساب گوگل بیفزایید.
بد نیست بدانید که اخیرا اخباری در مورد هزینه بالای نگه داری یوتیوب و سود ده نبودن این سایت برای گوگل منتشر شد.
ترافیک گوگل برای شبکه های اجتماعی بزرگ اهمیتی ندارد
اگر ورودی گوگل یک وب سایت کوچک از 5،000 آی پی در روز به 10،000 آی پی برسد مدیران این وب سایت ممکن است به شدت خوشحال شوند و حتی جشن بگیرند!
سایتهای کوچک تمام تلاش خود را می کنند تا ترافیک بیشتری از گوگل بدست بیاورند، اما سایتی مانند فیسبوک با صدها میلیون کاربر چه احتیاجی به ترافیک گوگل دارد؟
لازم به ذکر است که فیسبوک امکان دسترسی گوگل به اطلاعات کاربرانش را بسیار محدود کرده است.
ماهیت شبکه های اجتماعی با وب سایتها تفاوت دارد
محتوای شبکه اجتماعی بصورت روزانه تغییر می کنند و ربات گوگل باید بارها به یک پیج مراجعه کند تا بتواند لحظه به لحظه تعداد دقیق لایکها را محاسبه کند! برخی از پیجها نیز خصوصی هستند و گوگل نمی تواند به محتویات آنها دسترسی داشته باشد.
اما اکثر صفحات یک وب سایت عمومی هستند، بسیار کم ویرایش می شوند و کمتر تغییر می کنند.