به یک نام، ویژگی یا نوعی طراحی که یک فروشنده را از فروشندگان دیگر متمایز می کند برند می گویند.
احتمال میدهم تا کنون حداقل یک بار نام این برندها را شنیده باشید!
- گوگل
- فیسبوک
- اپل
شما نمی توانید به مغازه ای بروید و یکی از محصولات فیزکی فیسبوک را خریداری کنید، زیرا خدمات فیسبوک بصورت مجازی ارائه می شود. اما با این وجود فیسبوک در دنیای واقعی طرفداران زیادی دارد. (برای برند شدن نیاز نیست که حتما کارخانه و مغازه های بزرگ داشته باشید)
ویژگی های یک برند خوب از دید گوگل
در حال حاضر هنگامی که نام برندهای مطرح جهانی را در گوگل سرچ می کنیم، در صفحه اول جستجو این اطلاعات به ما نمایش داده می شود:
- آدرس وب سایت
- SITE LINKS - همان لینک صفحات داخلی که گوگل در زیر آدرس اصلی وب سایت نمایش می دهد
- صفحه معرفی برند در ویکیپدیا
- اخبار منتشر شده در خبرگزاری های مطرح (In the news)
- پروفایل برند در شبکه های اجتماعی
- نمایش اطلاعات جزئی شرکت (مدیران، ارزش سهام، تاریخ تاسیس و...) در کادر سمت راست
اگر بخواهید گوگل شما را یک برند محبوب جهانی به حساب بیاورد باید ویکیپدیا صفحه ای مربوط به خود داشته باشید و در خبرگزاری های مطرح در مورد شما خبر منتشر شود.
اما این کار برای کسب و کارهای کوچک میسر نیست و باید سعی کنید که حداقل وب سایتی راه اندازی کنید و در چند شبکه اجتماعی پروفایل فعال داشته باشید.
در اینترنت چگونه برند شویم؟
اگر می خواهید بدانید که چگونه میتوان یک برند اینترنتی موفق و محبوب بسازید باید واقع نگر باشید.
- توانایی، تخصص و اهداف مشخصی داشته باشید
- از میان ایده های خود، بهترین ایده را انتخاب کنید
- باید برای تبلیغات در اینترنت توانایی مالی داشته باشید
- اگر توانایی مالی ندارید باید یک اسپانسر برای خود پیدا کنید
- از انجام کارهای تکراری دوری کنید
بسیاری دوست دارند یک سایت شبیه ایستگاه یا شیپور داشته باشند، اما نمی دانند که راه اندازی چنین وب سایت هایی در واقع تبلیغ برای سایت اصلی و هدر دادن پول و زمان است!
تجربه راه اندازی یک برند اینترنتی
چند سال قبل یک فروشگاه اینترنتی برای یکی از مشتریان خود راه اندازی کردم.
در سال اول تلاش خود را کردیم که در کنار تبلیغات مختصر اینترنتی، این وب سایت زودتر در صفحه اول جستجوی گوگل قرار بگیرید و از این طریق مشتری بدست بیاورد.
با گذر زمان و یافتن مشتریان جدید، مدیر فروشگاه توانست یک اسپانسر برای محصولات خود بیابد. سپس دستگاههای مورد نیاز را از خارج وارد کرد و توانست کسب و کار خود را توسعه دهد. اکنون در مهیا کردن شرایط برای مطرح کردن نام فروشگاه خود در اینترنت می باشد.
شما نیز می توانید چنین کاری انجام دهید.
نیاز نیست که حتما جای فیسبوک یا دیجی کالا را بگیرید!