وبمستر مارکت مکانی برای یافتن مشتریان جدید

آموزش تغییر قالب سایت بدون کاهش ورودی گوگل

یکی از مراحل حساس و نگران کننده زندگی یک وب سایت زمانی است که قالب آن را تغییر میدهید و اگر تغییر قالب به درستی انجام نشود، ممکن است برای چند ماه یا حتی برای همیشه دچار کاهش شدید ورودی گوگل شوید.

چرا تغییر قالب باعث کاهش ورودی گوگل میشود؟

در ابتدا باید بگویم که ربات گوگل باید بتواند به سادگی در وب سایت ها بخزد و هیچ مانعی برای خزش این ربات وجود نداشته باشد.

اما هنگام تغییر قالب وب سایت، ساختار HTML کلیه صفحات تغییر میکند و ربات گوگل مجبور میشود که مجددا همه صفحات وب سایت را بازبینی کند. در این زمان ممکن است که مشکلاتی در خزش ربات گوگل پیش بیاید.

تغییر قالب چه مشکلاتی برای ربات گوگل پیش می آورد؟

  1. استفاده اشتباه از canonical url
  2. تغییر اشتباه محتوای فایل robots.txt
  3. تغییر متا تگ robots و جلوگیری از ایندکس شدن صفحات
  4. تغییر ساختار لینک ها (خطرناک ترین کار در زمان تغییر قالب وب سایت)

موارد فوق جز مواردی هستند که بطور کامل جلوی دستری ربات گوگل به یک بخش یا همه وب سایت را میگرند. این موارد بسیار مهلک و کشنده هستند و سایتهای زیادی را از پای درآورده اند!

اخیرا گوگل اعلام کرده است که نباید با فایل robots.txt جلوی دسترسی به فایلهای css و javascript را بگیرید و در قالب جدید باید این توصیه گوگل را لحاظ کنید.

مواردی که در ادامه مطرح میشوند، خطر کمتری برای وب سایت در پی دارند:

  1. تغییر یا حذف کامل تگ های title , h1 , h2
  2. تغییر یا حذف متا تگ description
  3. تغییر یا حذف متا تگ view port
  4. تغییر یا حذف فایل sitemap.xml
  5. عدم استفاده از حصوصیت alt در تصاویر درون وب سایت

این موارد بر روی رنکینگ وب سایت ها شما تاثیر دارند و در هنگام تغییر قالب باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید تا دچار کاهش ورودی گوگل نشوید.

در زمان تغییر قالب باید مواظب لینکها باشید

در زمان تغییر قالب، لینکها مهمترین و خطرناک ترین بخش یک وب سایت هستند. تا جایی که امکان دارد از تغییر لینکهای وب سایت خود بپرهیزید و اگر ورودی گوگل برایتان مهم است، به هیچ عنوان ساختار لینکها را دستکاری نکنید.

اما اگر دلیل قابل قبولی برای تغییر لینکها دارید باید کلیه لینکهای قدیمی را از با استفاده کد وضعیت 301 به لینکهای جدید ریدایرکت کند.

چگونه میتوان متوجه شد که تغییر قالب تاثیر نامطلوبی بر روی ورودی گوگل ندارد؟

مواردی مانند فایل robots.txt و متا تگها را خودتان میتوانید بررسی کنید اما اگر لینکها را تغییر داده اید، علاوه بر چک کردن باید از یک ابزار هوشمند هم کمک بگیرید.

لذا بعد از تغییر قالب به سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز) بروید و به در بخش Crawl Errors به دنبال ارور 404 بگردید. اگر تعداد این ارورها پس از تغییر قالب به یکباره چند برابر شد، 2 کار میتوانید انجام دهید:

  1. یا سریعا همه این ارور ها را برطرف کنید
  2. یا اینکه نسخه قبلی قالب را برگردانید و پس از حل مشکلات، قالب جدید را نصب کنید


متن نظر *