وبمستر مارکت مکانی برای یافتن مشتریان جدید

CTR چیست و آیا جز رنکینگ گوگل به شمار می آید؟

CTR مخفف Click-Through Rate و به معنی نسبت کلیک به نمایش میباشد.

محاسبه CTR چگونه انجام میشود؟

فرض کنید در یک وب سایت تبلیغ داده اید، اگر بنر شما بصورت روزانه 50،000 بار نمایش داده شود و در روز 500 کلیک بر روی بنر شما زده شود، CTR شما به این صورت محاسبه میشود:

CTR=500/50000=0.01

هرچه CTR به عدد 1 نزدیک تر باشد به این معنی است که افراد بیشتری بر روی بنر شما کلیک کرده اند.

گوگل چگونه CTR را محاسبه میکند؟

اگر در سرچ کنسول بخش Search Analytics را مشاهده کنید برای هر کوئری (عبارت جستجو شده در گوگل) چهار عدد نمایش داده میشود:

  1. Impressions یا تعداد نمایش وب سایت شما در نتایج جستجو
  2. Clicks یا تعداد کلیکها بر روی وب سایت
  3. CTR یا که از تقسیم تعداد کلیکها بر تعداد نمایشها به دست می آید
  4. Position که نشان دهنده موقعیت وب سایت شما در نتایج جستجو میباشد

فرض کنید با کلمه کلیدی بازاریاب اینترنتی در صفحه اول گوگل هستید، حال برای اینکه گوگل بتواند CTR این کوئری (بازاریاب اینترنتی) را بدست بیاورد باید Clicks را بر Impressions تقسیم کند.

ارتباط CTR با ورودی گوگل چیست؟

همانطور که میدانید هرچه موقعیت وب سایت شما در نتایج جستجو (Position) به صفحه اول نزدیکتر باشد، تعداد کلیکها و تعداد بازدیدکننده ها بیشتر خواهد شد.

ارتباط Position با CTR باعث شده است که بحثهایی در رابطه با تاثیر CTR بر رنکینگ گوگل بوجود بیاید.

آیا گوگل CTR را جز رنکینگ خود به حساب می آورد؟

تا کنون مقالات متعددی در این مورد منتشر شده است که برخی از آنها گفته اند CTR جز رنکینگ گوگل است و برخی این موضوع را رد کرده اند.

موافقان چه میگویند؟

موافقان میگویند سایتهایی که در نتایج اول گوگل هستند، CTR بیشتری دارند، لذا CTR در رنکینگ وب سایتها تاثیر دارد.

مخالفان چه میگویند؟

مخالفان میگویند که اگر سایتی به صفحه اول گوگل بایید، طبیعتا CTR بیشتری به دست می آورد. مخالفان برای باز کردن موضوع این مثال را می زنند:

فرض کنید authority دامین یک وب سایت به واسطه تولید محتوای مورد نیاز کاربران، افزایش زمان ماندگاری کاربران، دریافت بک لینک و... افزایش یابد. در این صورت سایت به صفحه اول می آید و CTR هم خود به خود افزایش میابد.

نظر قطعی در این مورد چیست؟

در حال حاضر نمیتوان این موضوع را صریحا رد یا تایید کرد.

از طرفی هیچ چیز ثابتی در دنیای سئو وجود ندارد و ممکن است شرایط فعلی در آینده تغییر کند.

لذا باید منتظر آینده بود تا بتوان جواب دقیقی به این پرسش داد.

آیا CTR یک مقیاس بی استفاده است؟

میتوانید CTR فعلی خود را با CTR ماههای قبل مقایسه کنید تا متوجه شوید که برای یک کوئری خاص ورودی گوگل سایت شما چه تغییری کرده است و درصورت نیاز برای افزایش بازدیدها از این آمار استفاده کنید.

CTR از این نظر اهمیت دارد اما اگر میخواهید با افزایش CTR رنکینگ خود را در گوگل افزایش دهید باید بدانید که ممکن است این کار فقط وقت شما را هدر دهد.



متن نظر *