وبمستر مارکت مکانی برای یافتن مشتریان جدید

استراکچر دیتا Structured Data چیست

زبان نشانه گذاری HTML برای این منظور ایجاد شده بود که عناصر مختلف صفحه از قبیل تصویر، پارگراف، جدول و... را مشخص کند و به مرورگرها بگوید که در کدام بخش از صفحه چه چیزی باید نمایش داده شود.

این تگها برای مرورگرها کافی بودند ولی موتورهای جستجو با دشواری هایی مواجه هستند.

موتورهای جستجو چه مشکلی با HTML دارند؟

فرض کنید بخواهید در بخش نظرات تاریخ ثبت نظر را به کاربر نمایش دهید، در این حالت میتوانید تاریخ را با اشکال مختلف نمایش داد:

  1. شنبه اول مهرماه ساعت 14
  2. شنبه 1 مهر سال 1394 ساعت 14:30
  3. 14:30 - 1394/07/01
  4. و...

از نظر موتورهای جستجو این عبارت تعدادی کلمه و عدد هستند و موتور جستجو نمیداند که منظور شما تاریخ ثبت نظر است یا قیمت فروش ساعت!

از طرفی ممکن است ربات موتور جستجو اصلا متوجه نشود که این اعداد مربوط به نظرات هستند یا ادامه مقاله را تشکیل میدهند!

استراکچر دیتا Structured Data مشکلات فوق را حل میکند

با استفاده از استراکچر دیتا Structured Data میتوانید داده ها (قسمتهای مختلف متن) را به انواع مختلف نشانه گذاری کرد تا موتور جستجو دقیقا بداند که منظور شما از کلمات و اعداد درون متن چیست.

انواع دیتا

برای ساده تر کردن کار رباتها، داده های درون متن به انواع مختلفی تقسیم میشوند:

  1. رویدادها
  2. سازمانها و شرکتها
  3. اشخاص
  4. مکانها
  5. محصولات
  6. و...

به کمک استراکچر دیتا علاوه بر اینکه میتوانید مشخص کنید که یک کلمه مربوط به نام یک شخص میباشد، میتوانید مشخص کنید که این شخص خانم است یا آقا، چند سال سن دارد و...

برای کالا ها نیز علاوه بر اینکه میتوانید مشخص کنید که در این بخش در مورد یک کالا توضیح میدهید، میتوانید قیمت، تعداد، تاریخ انقضای قیمت و... را نیز دقیقا مشخص کنید.

استراکچر دیتا در صفحه وب به بازدیدکنندگان (انسانها) نمایش داده نمیشود

همانطور که گفته شد به کمک استراکچر دیتا میتوان بخشهای مختلف یک متن را نشانه گذاری کرد تا ربات ها بدانند هر بخش در رابطه با چه چیزی است.

اما انسانها به این نشانه گذاری ها نیاز ندارند و میتوانند متن را بصورت عادی بخوانند و متوجه منظور نویسنده شوند.

لذا نشانه گذاری ها به کاربران نمایش داده نمیشود.



متن نظر *