سایت Schema.org (که معمولا به آن Schema گفته میشود) یک فرهنگ لغت مخصوص تگها میباشد که شما میتوانید آنها را به کدهای HTML وب سایت خود بیافزایید تا موتورهای جستجو مفهوم متونی که در صفحات وب سایت شما وجود دارند متوجه شوند.
وظیفه سایت Schema.org چیست؟
Schema.org در واقع نتیجه همکاری بین گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس میباشد. این موتورهای جستجو برای اینکه چندین زبان نشانه گذاری رواج پیدا نکند یک استاندارد نشانه گذاری تدوین کرده اند که مورد قبول همه آنهاست.
این استانداردهای نشانه گذاری پس از اینکه به تصویب برسد، در وب سایت Schema برای عموم منتشر میشود.
لازم به ذکر است که هر گاه یک آیتم به لیست واژگان موجود اضافه شود، دستورالعمل استفاده از آیتم جدید در وب سایت Schema منتشر میشود.
تفاوت بین Schema و microdata ، structured data چیست؟
همانطور که قبلا گفته شد استراکچر دیتا برای این ابداع شد که به موتورهای جستجو کمک کند تا زبان انسان را متوجه شوند. میتوان گفت همه چیز از استراکچر دیتا شروع شد.
microdata در واقع همان استراکچر دیتا است که با HTML5 کار میکند.
Schema هم نتیجه توافق بین موتورهای جستجو میباشد تا بتوانند microdata و استراکچر دیتا را استاندارد کنند و از رواج چندین زبان نشانه گذاری جلوگیری کنند.
تفاوت Schema با Open Graph چیست؟
Open Graph زبان نشانه گذاری مخصوص فیسبوک میباشد تا بتواند اطلاعات سایتهای دیگر (اطلاعاتی مانند تصویر و توضیحات) را بدست بیاورد و به کاربران خود نمایش دهد.
Open Graph مخصوص فیسبوک است و جزئیات کمتری نسبت به Schema دارد.
از هر دو میتوان بصورت همزمان استفاده کرد اما نمیتوان Open Graph را جایگزین Schema کرد.
انواع آیتمهای تعریف شده توسط Schema
- اشخاص
- رویدادها
- سازمانها و شرکتها
- مکانها
- محصولات
- و...
برای دیدن لیست کامل آیتمهای تعریف شده میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
هر کدام از این آیتمها خصوصیاتی دارند که میتوانند جزئیات بیشتری در مورد هر آیتم به موتور جستجو بدهند (بسته به اینکه چقدر میخواهید وارد جزئیات شوید).
به عنوان مثال برای یک محصول که در دسته بندی محصولات قرار میگیرد میتوان نام، قیمت، زمان انقضای قیمت و... را مشخص کرد.
در دسته رویدادها میتوان رویدادهای مختلفی (از یک رویداد شغلی تا رویدادهای سینمایی و...) را ایجاد کرد.