تبلیغات

بررسی وضعیت صنعت نرم افزار

صنعت نرم افزار مانند سایر صنایع دارای مشکلات خاص خود است و به دلیل اینکه محصول فیزیکی نیز تولید نمیکند نسبت به سایر صنایع مشکلات بیشتری دارد.

مشکلات موجود در صنعت نرم افزار

در ادامه مشکلاتی که در صنعت نرم افزار وجود دارد را بررسی میکنیم:

1- وجود نگاه سنتی در بازار

اخیرا شاهد بودیم که بین نرم افزارهای تاکسی اینترنتی و آژانسها کشمش ایجاد شد و کار به صدا و سیما هم کشید و نمایندگان این دو گروه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و مشکلات و دیدگاههای خود را بیان کردند.

برخی از فعالین اقتصادی یا نسبت به پتانسیل نرم افزار ها شناخت کافی ندارند یا مایل نیستند برای این بخش هزینه کنند.

2- عدم قیمت گذاری صحیح بر روی محصولات نرم افزاری

در حال حاضر اگر یک نرم افزار تولید کنید و دموی آن را در اینترنت قرار دهید، رقبا میتوانند یک نرم افزار مشابه ایجاد کنند و آن را با قیمت بسیار پایینتر از نرم افزار شما بفروش برسانند و راهی نیز برای جلوگیری از این کار نخواهید داشت.

3- عدم رعایت کپی رایت

بسیار مشاهده شده است که یک تولید کننده یک نرم افزار تولید میکند و سایر برنامه نویس ها با دسترسی به سورس برنامه، نسبت به فروش و کسب درآمد از این نرم افزار اقدام میکنند.

گاهی هم مشاهده میشود که مطالب یک وب سایت را بدون ذکر منبع در سایت خود درج میکنند.

و یا لینک نمونه کارهای شما را به عنوان نمونه کارهای خود در سایتهایشان قرار میدهند!

4- عدم تنوع در محصولات نرم افزاری

شرکتهای نرم افزاری به دلایل مختلف به سراغ تولید نرم افزارهایی مانند فتوشاپ یا اتوکد و... نمیروند و در بیشتر موارد فقط نرم افزارهای مالی و اداری تولید میکنند.

5- مشکل مالی تولید کنندگان کوچک

اگر طرح جدیدی نیز داشته باشید ولی بودجه کافی در اختیارتان نباشد تا برای خود تبلیغ کنید، احتمال شکست شما بسیار زیاد است.

تولید کنندگان خانگی یا تولید کنندگانی که دارای شرکت کوچکی هستند معمولا برای تبلیغات و برندسازی محصولات خود دچار مشکل میشوند.

نکته مثبت بازار نرم افزار ایران

بسیاری از مشکلاتی که اشاره شد برای افرادی است که بودجه کمی در اختیار دارند. اگر بخواهید یک مغازه سنتی هم راه اندازی کنید و بودجه کافی نداشته باشید شاید با مشکلات زیادی روبرو شوید.

بازار نرم افزار ایران یک بازار رو به رشد است و گاهی بر سر استفاده از یک نرم افزار بحث و جدلها داغی در میان مردم شکل میگیرد.

زمانی فقط از فروشگاه دیجیکالا به عنوان یک مثال موفق در ایران یاد میشد، مدتی بعد نرم افزار کافه بازار ، دیوار ، شیپور ، طاقچه ، اسنپ و زودفود در جامعه ایرانی جا باز کردند و در آینده نیز شاهد نرم افزارهای با کیفیت در بازار ایران خواهیم بود...



متن نظر *