ایمیل را می توان اولین وسیله ارتباطی در دنیای مجازی بشمار آورد. از همان ابتدای ایجاد وب سایتها، ارتباط از طریق ایمیل همواره مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم از مهمترین فعالیتهای اینترنتی کاربران بشمار می رود. بگونه ای که ارسال و مطالعه ایمیل در میان فعالیتهای اینترنتی (پس از جستجوهای اینترنتی) جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
حتی با تلاشهایی که شبکه اجتماعی فیسبوک برای کاهش استفاده از ایمیل کرد، نتها ایمیل جایگاه ویژه خود را در میان کاربران از دست نداد بلکه انتظار نمی رود که به این زودی نیز از رونق بیافتد.
ایمیل مارکتینگ چیست
ایمیل مارکتینگ به فرایند ارسال ایمیل به کاربر یا کاربران هدف گفته می شود و هدف از ایمیل مارکتینگ اطلاع رسانی، معرفی و فروش کالا و خدمات به دریافت کنندگان ایمیلها می باشد.
همچنین برای حفظ مشتریان سابق و ارائه اطلاعات، اخبار و محصولات جدید به آنها نیز می توان از ایمیل مارکتینگ استفاده کرد.
باید ها و نبایدهای ایمیل مارکتینگ
- باید به کاربرانی ایمیل ارسال کرد که خودشان ایمیلشان را به شما داده اند.
- باید عنوان و متن ایمیل کوتاه و مختصر باشد.
- باید لینکی از وب سایت خود را در متن ایمیل قرار دهید.
- باید بصورت دوره ای نسبت به ارسال ایمیل اقدام کنید.
- نباید با ارسال ایمیلهای زیاد کاربران را خسته کنید.
- نباید از تصاویر زیاد در متن ایمیل استفاده کنید.
- نباید آدرسهای ایمیل را خریداری کنید.
- نباید اسپم ایجاد کنید.
خرید آدرس های ایمیل کاربران و ایمیل مارکتینگ
باید این امکان را در سایت قرار دهید که کاربران به خواست خود ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند. اما با توجه به اینکه جمع آوری ایمیلها کار زمانبری می باشد برخی از وب سایتهایی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت دارند در قبال دریافت مبلغی، این امکان را به شما می دهند که بصورت ماهانه به تعداد زیادی از کاربران (یک میلیون و بیشتر) ایمیل ارسال کنید.
به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از این کاربران تمایلی به دریافت ایمیلهای شما ندارند بهتر است از این روش استفاده نکنید. اما اگر کالا و خدماتی که ارائه می دهید جنبه عمومی دارند و تمایل به استفاده از این روش دارید، سعی کنید چند ماه یک بار از این روش استفاده کنید و بیش از حد از این روش استفاده نکنید.
برای کالاهای تخصصی تر نیز اصلا نباید از این روش استفاده کرد.