همانطور که می دانید موتورهای جستجو از جمله گوگل بارها و بارها اعلام کرده اند که از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری کنید. یکی از مواردی که باعث ایجاد محتوای تکراری می شود، باز شدن یک صفحه با چندین لینک متفاوت می باشد.
CMS ها و فریم ورکهای مختلفی وجود دارد که هر کدام بر اساس پارامترهای موجود در لینک تصمیم می گیرند کدام کلاس (در زبانهای برنامه نویسی به مجموعه ای از دستورات که یک کار خاص را انجام می دهند کلاس گفته می شود) را فراخوانی کرده تا بتواند محتویات مربوطه را نمایش دهند.
برای مثال فرض کنید در وب سایت شما قابلیتی وجود دارد که بر اساس پارامترهای موجود در لینک، رنگ پس زمینه وب سایت تغییر می کند، در این حالت وجود چنین لینکهایی محتمل می باشد:
http://www.seosem.ir/سبز
http://www.seosem.ir/زرد
http://www.seosem.ir/قرمز
اگر انتهای لینک کلمه سبز، زرد یا قرمز قرار گیرد، فقط رنگ پس زمینه وب سایت تغییر می کند ولی محتویات صفحه اصلی تغییر نمی کند و همین موضوع باعث می شود برای یک صفحه، چندین لینک با محتویات تکراری ایجاد شود و محتویات تکراری تاثیر بدی بر روی سئو وب سایتها می گذارد. حتی اگر تمام اصول و متدهای سئو را بکار برده باشید ولی هر کدام از صفحات مختلف سایت شما با چندین لینک نمایش داده شود، می توان گفت همه رشته های شما پنبه خواهد شد و جایگاه مناسبی در نتایج موتورهای جستجو بدست نخواهید آورد.
برای اینکه وب سایت یا فروشگاه شما داری سئو مناسبی باشد و برای موتورهای جستجو به خوبی بهینه شده باشد، سعی کنید حتما از canonical url استفاده کنید.
وظیفه اصلی canonical url نشان دادن لینک اصلی و ریداریکت شدن (تغییر مسیر دادن) موتورهای جستجو به لینک اصلی می باشد تا از ایندکس شدن محتویات تکراری جلوگیری شود.